Restauranger i Berlin – 5 fantastiska matställen jag har besökt

mabuhay berlin

I år var jag på sommarlov i Berlin med, där vi hittade många nya upplevelser. I detta inlägg berättar jag om vår resa till Berlin och kommer med bra tips utifrån våra upplevelser i den tyska huvudstaden.

Planerar du en resa till Berlin i sista minuten?
Här är några av de bästa sakerna att göra, hotell och andra tips för din resa till Berlin.

🇩🇪 Toppaktiviteter och turer i Berlin:
1. Tv-tornet på Alexanderplatz (viktigt att ha hoppa över kön-biljetter hemifrån!)
2. 1 timmes båttur på Spree
3. Halvdagstur till Sachsenhausen koncentrationsläger
4. Hop On Hop Off Sightseeingbusstur
5. Guidad stadsrundtur om andra världskriget och kalla kriget (mycket populärt!)

🛌 Bästa hotellen i Berlin:
1. Waldorf Astoria (lyx)
2. NH Collection Berlin Mitte (medelklass på Friedrichstrasse)
3. H4 Hotel Berlin Alexanderplatz (bra för priset - precis vid Alexanderplatz)

🚇 Berlin WelcomeCard alla borde köpa för kollektivtrafik & flygtåget + en massa rabatter.

Vi var i Berlin i 5 dagar, så vi hade gott om tid att ta oss runt, så istället för att göra en klassiker ”vi gjorde det den och den dagen” berättar jag nedan om de bästa restaurangerna vi åt på i Berlin.

Det finns både bra restauranger till billiga priser och lite dyrare ställen, men inget extravagant 🙂

Läs även min stora guide till sevärdheter i Berlin och var man ska bo i Berlin.

De bra restaurangerna i Berlin

Berlin är (fortfarande) billigt för oss danskar, så man kan gå ut och äta extremt gott för en väldigt billig peng. Jag och min pojkvän är inte riktigt snåla och tycker ibland om att gå på fina restauranger, men här i Berlin gillar vi lika gärna att hitta de billigare ställena där maten är på topp.

Så på den här resan åt vi faktiskt framförallt på ganska billiga restauranger – bland annat rekommenderar jag de ställen som också serverade riktigt god mat.

1. Mabuhay – en fantastisk indonesisk upplevelse

restaurang berlin

Som ni vet reste jag runt Bali i maj och där blev jag kär i en enda indonesisk rätt som heter rendang.

Det är en av de mest kända indonesiska rätterna, så det är inte för att jag är superunik och om du själv har rest till Indonesien så har du säkert smakat det också 😀

Men det är bra och jag undrade om det fanns en indonesisk restaurang i Berlin där jag kunde få en Bintang och en runda rendang.

Den fanns där och den fick till och med riktigt bra recensioner. Jag hade dock inte räknat med att restaurangen var en upplevelse i sig.

mat berlin restaurang

Det visade sig dock att restaurangen är riktigt liten. Som att det kan finnas 5-6 bord i det lilla lilla rummet.

De hade dock dukat upp bord ute i vad som troligen var en gettogård mitt i Berlin, så här fick vi det sista bordet innan det snart blev lång kö (bokning rekommenderas i så fall om man vill äta här).

Maten var eminent, Bintangen var kall och servitörerna supertrevliga. Dessutom var det helt vansinnigt så billigt som det var – priserna var nästan som när man äter på en vanlig restaurang på Bali.

Min rendangrätt kostade 6,80 euro – alltså 50 kronor… Och det var till och med en av de dyraste rätterna på kortet, där de andra indonesiska rätterna bara kostade 5,50 euro.

Utan tvekan den roligaste matupplevelsen jag har haft i Berlin, men tänk på att stället är extremt litet, så försök gärna boka bord i förväg eller kom på lite udda tider.

Mabuhay ligger väldigt nära Potsdamer Platz, men ändå långt ifrån det tjusiga helvetet du hittar i det området 🙂

Kolla in min video där jag visar några av de bästa sakerna att se i Berlin:

2. Vietnam Village – vietnamesisk på Kastanienallee

van anh berlin

Prenzlauer Berg är mitt favoritområde i stan även om det är ett välkänt turistområde med massor av turister och annat gott folk – det är med andra ord inte särskilt coolt att kalla Prenzlauer Berg för sitt favoritområde, men jag bodde där i 2012 och älskar fortfarande atmosfären.

Jag har dock alltid haft en hat/kärleksrelation med Kastanienallee, som är en trevlig men liiiidt för känd gata i stadsdelen.

Det finns dock några pärlor på den berömda gatan.

En av dem Vietnam Village, som ligger vid korsningen Kastanienallee / Oderberger Strasse i norra änden. Återigen är det superbilligt och det smakar himmelskt.

Jag fick deras Vit Lac, som är anka i jordnötssås med sötpotatispommes (det hade nog kommit med ris Vietnam :-D) – priset här var bara 7,9 euro (58 kronor).

Det kan rekommenderas innan turen går upp till Prater Garten lite längre upp på gatan.

3. Restaurang Panther – tysk mat i Kreuzberg

panther restaurang kreuzberg berlin

Ja, man kan äta annat än döner i Kreuzberg 😀 Vi ville passera den väldigt hajpade Markthalle Neun, som skulle bli Berlins klassisk cool street food-marknad.

Det visade sig vara en klar besvikelse, och jag kan i alla fall inte rekommendera Markthalle Neun …

Istället gick vi till Restaurant Panther där min flickvän fick en sallad och jag gick åt ett lite annat håll och fick en jättegod schnitzel 😀

Ännu en utmärkt måltid i Berlin. Jag fick rätten ’Schnitzel wiener’ som kostar 14,90 euro. De har menyn online deras hemsida – det är inte ett billigt ställe men maten var utmärkt.

Restaurang Panther ligger precis vid Görlitzer Bahnhof i hjärtat av Kreuzberg.

4. Barcomis deli – panini & kaffe i Mitte

barcomis berlin

Ett jättemysigt fik som även serverar mat, öl och tårta. Stället har funnits där sedan 1994, vilket är en sällsynthet i Berlin och i synnerhet i det området, så det finns gott om själ här också.

Barcomis är väl gömd inne på en bakgård, men beväpnad med Google Maps är det lätt att hitta.

5. Osteria Fiorello – riktig italiensk i Prenzlauer Berg

italiensk berlin

Det finns ett överflöd av restauranger i Prenzlauer Berg. Det är ärligt talat vilt hur många ställen det finns överallt i distriktet – så det finns såklart gott om italienska restauranger här också.

En av de bäst rankade heter Osteria Fiorello och dit gick vi tidigt en kväll. Alla bord utanför var reserverade och det var även en hel del inomhus som redan var snodda trots att klockan inte var så många.

Vi fick dock ett bord och lyckligtvis för det. För här fick vi ordentlig italiensk mat gjord av italienare.

De gör ingen pizza utan har olika kött- och pastarätter på menyn som du känner den från de bästa italienska restaurangerna.

Jag hoppas att du kan använda min guide till restauranger i Berlin.

Planera din resa 👇🏻

• Hotels.com är min favoritportal för hotellbokningar med fantastiska erbjudanden över hela världen
  • Get Your Guide är en portal där du kan boka biljetter till attraktioner, utflykter till resmål och olika transportbiljetter
  • Omio är den bästa sidan för att hitta billiga tåg- och bussbiljetter i hela Europa.